Russian President Vladimir Putin speaking at a forum.
Enlarge / Russian President Vladimir Putin speaks during the Moscow Urban Forum 2018 on July 18, 2018 in Moscow, Russia.

Getty Images | Mikhail Svetlov

Not long after Russia steamrolled into South Ossetia in 2008, effectively annexing the territory of its southern neighbor, a group of Georgians banded together to set up a new Russian-language television station, a voice independent of the Kremlin: Kanal PIK.

With the help of Georgia’s public broadcaster, they signed a five-year deal with French satellite operator Eutelsat to beam their station into the Caucasus. Just two weeks after they launched in 2010, Eutelsat notified PIK that they were dropped. Their space on the satellite had been promised to Gazprom Media Group, a chief pillar in Moscow’s tightly controlled media system.

Kanal PIK said in a statement at the time that the saga “leaves Intersputnik and Gazprom Media Group—both of which adhere to the Kremlin’s editorial line—with a de facto satellite transmission monopoly over Russian-language audience.” Kanal PIK would acquire a spot on another Eutelsat a year later, but the station struggled and went dark in 2012.

More than a decade on, Russia once again finds itself trying to consolidate its information hegemony in the region. And, once again, Eutelsat is making it possible. But two experts on the satellite industry say it’s time that Ukraine’s allies step up and force Eutelsat to prioritize real reportage on the situation in Ukraine over Russia’s state-backed disinformation.

“It’s not normal that a French satellite is used for a propaganda war,” says André Lange, one half of the Denis Diderot Committee. If their proposals are adopted, “it would be a bomb going off in the Russian media world,” says Jim Phillipoff, a former satellite TV executive and ex-Kyiv Post CEO. He’s the other half of the Diderot Committee.

Formed in March, Phillipoff and Lange’s committee has, essentially, only one recommendation: Unplug Russia’s main satellite television providers from the Eutelsat satellites and replace them with stations carrying independent and credible journalism into Russia. “That’s the ultimate goal of our effort—to actually provide alternative media channels into the Russian television space that are not controlled by the Russian government,” Phillipoff tells WIRED.

Russian television has been ubiquitously and unfailingly in favor of the war against Ukraine, dutifully promoting Moscow’s official propaganda—and, all too often, disinformation. Satellite television is especially important, particularly for areas with poor broadband connectivity. The Council of Europe estimates that about 30 percent of Russian households pay for satellite television. About half of the country has satellite dishes on their homes, Phillipoff says.

Those dishes are largely calibrated to receive signals from five satellites, all managed by Eutelsat. The two most important satellites orbit at 36° east, giving them coverage for much of Eastern Europe and western Russia: One, 36B, is owned directly by Eutelsat; the other, 36C, is owned by the Russian government and leased to Eutelsat—which, in turn, leases space back to Russian television operators. The other three satellites are owned directly by Russia but managed by Eutelsat and cover central, northern, and eastern Russia.





LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here